Archieffoto: Texelse Media
Archieffoto: Texelse Media

Zesjarige campagne moet meer toeristen naar Wadden trekken

Laatste nieuwsberichten
De provincies Noord-Holland, Friesland en Groningen investeren samen met het Waddenfonds in een grootschalig project om meer toeristen naar het Waddengebied te trekken. De campagne duurt zes jaar, wordt internationaal vermarkt en er is een totaal budget van €5,8 miljoen beschikbaar. Het Waddenfonds draagt er bijna €2,9 miljoen aan bij.

De campagne is ontwikkeld door marketingbureaus Merk Fryslan, Marketing Groningen en Holland Boven Amsterdam. “Het doel van de campagne is dat het merk Werelderfgoed Waddenzee zowel lokaal, regionaal als waddenbreed gebruikt gaat worden om toeristen te trekken en een positieve impuls te geven aan de leefbaarheid en economie in het waddengebied”, staat op de website van het Waddenfonds over de campagne te lezen.

“De drie marketingorganisaties zullen daarvoor intensief samenwerken in het Programma Vermarkten Werelderfgoed Waddenzee. Daarbij worden de uitzonderlijke waarden van het gebied en het toeristisch aanbod waddenbreed met elkaar verbonden in verschillende verhaallijnen, die goed te vermarkten zijn”, informeert de website verder.
Hoe de beoogde groei bij gaat dragen aan het vergroten van de leefbaarheid en de economie in het Waddengebied, is niet duidelijk: de woordvoerder van de provincie Noord-Holland was nog niet bereikbaar voor commentaar.

In de toelichting op de campagne, door het Waddenfonds aangeleverd, wordt de strategie beschreven: “Het Werelderfgoed Waddenzee wordt met verhaallijnen in de markt gezet, op basis van arrangementen die ondernemers zelf moeten aanbieden. Het programma ontwikkelt één Waddenmerk en realiseert eenduidige promotiemiddelen. In de uitwerking van de verhaallijnen komt de bewustwording van de uitzonderlijke universele waarden van het gebied terug.”

De redactie is benieuwd of u dit een goed initiatief vindt. Stem deze week in de poll.