Afbeelding

Texelse tiener zit thuis: “Geen passend onderwijs”

Laatste nieuwsberichten
“Het is onvergeeflijk als jongeren die anders zijn, worden buitengesloten”, “Ik dacht dat we voor iedereen passend onderwijs hadden, dit is pijnlijk om te horen” en “Een schrijnende situatie”: in de commissievergadering werd donderdag geschrokken gereageerd op het verhaal van een 14-jarige Texelse met ASS (Autisme Spectrum Stoornis), die momenteel niet naar school gaat.

“Ik wil later dingen doen met kunst, daar droom ik van. Maar naar een gewone school gaan om me voor te bereiden op de toekomst, gaat niet zo makkelijk voor kinderen zoals ik. Nu ga ik niet naar school, want op mijn vorige school waren veel kinderen met gedragsproblemen. Het was daar niet rustig genoeg.”

“Ik ben onzeker, omdat er in de Kop niets is voor kinderen zoals ik. Wij hebben geen plek, een plek waar hulp is voor elkaar, waar niet gepest wordt, die veilig voelt en waar het niet zo druk is als op de OSG. In Den Helder is een klas, maar dat is geen prettige omgeving. We willen een plek in de natuur, met dieren”, aldus de jonge Texelse.

Het meisje sprak in samen met gedragswetenschapper Marjolein Duinmaijer, naar aanleiding van een brief die zij samen opstelden waarin het probleem werd geschetst: na de Kompasschool is er geen vervolgonderwijs op Texel voor leerlingen met ASS, de nieuwe structuur op de OSG zou niet werken voor deze leerlingen, dagelijks met een busje naar de overkant is te belastend voor ze en in de hele Kop is er geen school met autisme-klassen.

“Kinderen met ASS vallen vaak tussen wal en schip. Ze komen nu terecht op scholen met kinderen met veel gedragsproblematiek, wat nog meer prikkels geeft.” De inspreekster is volgens Duinmaijer één van de velen die zoekt naar passend onderwijs. “Deze leerlingen ervaren veel stress, spanning en angst. Zij moeten op school op hun tenen lopen. Er is voor deze selecte groep jongeren niet genoeg aandacht in de Kop: er is een gat in de onderwijsketen.”

De sleutel zit ‘m volgens Duinmaijer in onderwijs met ondersteuning vanuit de zorg. “’s Heren Loo is bezig met zorgonderwijs in samenwerking met bestaand onderwijs. We hebben echter iemand nodig die de kar trekt. We vragen een schooltje waarin jongeren met een zorgvraag in alle rust kunnen leren, liefst niet bij de OSG, maar wel in de buurt, zodat gebruik kan worden gemaakt van de faciliteiten.”

Wethouder Sander van Knipperberg noemde het een schrijnende situatie, maar legde uit dat de organisatie van het voortgezet onderwijs niet in handen van de gemeente is. “Dit wordt geregeld via een samenwerkingsverband: de overheid heeft regio’s bestemd waarbinnen gezamenlijk passend onderwijs wordt georganiseerd.”

Van Knippenberg zegde toe te onderzoeken hoeveel Texelse thuis zitten met hetzelfde probleem, meer informatie te verschaffen over het samenwerkingsverband en de rol daarvan op het gebied van deze situatie en te kijken naar oplossingen, in samenwerking met de andere Kop-gemeenten.