Foto: Judith Ploegman
Foto: Judith Ploegman

Lekker Tuus: persoonlijke zorg en vertrouwde gezichten

Laatste ondernemersberichten
Iets meer dan een jaar geleden besloot Maya Pekel (40) ZZP’er te worden. Ze werkte 23 jaar in het verpleeghuis en vond dat het anders kon. Ze wilde het anders en bovendien niet langer binnen een grote organisatie werken. Haar vader overleed in januari 2018. Ze zag waar hij behoefte aan had: persoonlijke zorg, regelmaat en vertrouwde gezichten.

“Het wilde voorkomen dat mijn vader naar zijn mening pas laat werd geholpen; dat het niet overeenkwam met zijn gewoonte. Dat kwam niet doordat iemand iets verkeerd deed, maar doordat het niet anders kon. Er was en is niet meer ruimte. In de zorg hijgt de klok in je nek en het administratieve werk vreet tijd. Iedereen doet zijn uiterste best en er is absoluut een kentering gaande, maar voor mij ging het niet snel genoeg. Ik wilde het zélf anders doen. Ik wilde de zorg leveren waar ik in geloof en bijdragen aan verandering. Ik zie het als een knipoog naar boven, naar mijn vader”, vertelt Maya.

Maya begon met het voeren van gesprekken. Ze wilde helder voor ogen hebben waar ze aan begon en haar bedrijf doordacht op poten zetten. “Ik begon rustig, bewust. Ik wilde het goed aanpakken. Mijn zoon was drie. Zodra hij naar school zou gaan, zou ik meer tijd en ruimte krijgen. Dan wilde ik er klaar voor zijn. Ik trok de stoute schoenen aan en ben gesprekken gaan voeren met verschillende mensen die betrokken zijn bij de zorg op Texel. En met tante Roelie van 80. Zij heeft me veel geleerd over hoe het is om degene te zijn die de zorg ontvangt. Al snel besloot ik dat ik het niet alleen wilde doen. Toen ik mijn oud-collega Anne Zegers vroeg, zei ze meteen ja.”

Zorg op sien Tessels

“Ik had zin om erin te springen”, vertelt Anne (28). “Het was precies de uitdaging die ik aan wilde gaan. Ik geloof in persoonlijke zorg en ik vind dat er keuzevrijheid moet zijn. Zolang mensen zorg krijgen aan de overkant, hebben ze keuzevrijheid. Terug op Texel is er niet veel keuze meer, hier is het veelal Omring die de zorg levert. Grote zorgorganisaties werken er heel hard aan om de zorg betrokkener en persoonlijker te maken. In grote organisaties nemen dat soort omwentelingen tijd in beslag. Texel heeft deze zorgorganisatie nodig, begrijp me niet verkeerd, maar Maya en ik bieden een alternatief. Een alternatief dat nodig is, daar ben ik van overtuigd: zorg ‘op sien Tessels’. Gewoon bij de mensen thuis, met aandacht. Zo houden we elkaar scherp. Zo kan ik werken op een manier waar ik volledig achtersta.”

Maya en Anne richtten Lekker Tuus op. Zonder h. “We krijgen wel eens te horen dat die er tussen hoort, op sien Tessels. Maar we besloten er onze eigen twist aan te geven.” Lekker Tuus biedt zorg: thuis en aan vakantiegangers. “We zoeken samen met mensen uit wat er past binnen de zorgindicatie. Verzekeraars sluiten doorgaans contracten met grote zorgorganisaties, maar we zijn er met ze over in gesprek. Steeds meer verzekeraars bieden de ruimte om zorg te kiezen. Soms moet er een kleine eigen bijdrage worden betaald. We zoeken het samen met de familie uit en zijn er transparant over. Het kan nogal een doolhof zijn, maar onze ervaring helpt en we blijven een open gesprek voeren”, zegt Maya.

Mantelzorgers ontlasten

Een belangrijk zwaartepunt voor Lekker Tuus is het ontlasten van mantelzorgers. “Dat is wat we veel tegengekomen zijn: overbelaste mantelzorgers. Als de verpleegkundige pas om half 11 langs kan komen, wacht de partner vaak niet met het uit bed helpen en aankleden. Dan doen ze het zelf wel. Dat is heel begrijpelijk, maar dat maakt de rol van mantelzorger zwaar. Mensen komen niet tot rust, ze krijgen een zorgrol toebedeeld die ze verhindert echtgenoot of kind te zijn. Wij willen iets doen tegen die overbelasting. We willen de zorg bij ze weghalen en ze de ruimte geven”, vertelt Anne.

Een zorgdossier hoeft niet formeel te zijn
Hoewel de zorg die ze verlenen professioneel is - Maya heeft 23 jaar ervaring en Anne 10 - biedt Lekker Tuus een informele sfeer: “Wij hebben geen managementlagen. We kennen elkaar goed en kunnen via korte lijnen informatie overdragen. Een lijvig formeel zorgdossier is voor ons niet nodig: we werken met een skriffie. Daar schrijven we in wat we doen en hoe het gaat. Gewoon met een pen op papier. Mensen kunnen er zelf in lezen en mantelzorgers kunnen er ook in schrijven, net als de huisarts waarmee we contact hebben. Zo houden we tijd over om een bakkie mee te doen en ondertussen snel nog even de vaat op het aanrecht weg te werken”, legt Maya uit.

“Toen ik net begonnen was, bood een man die ik vanuit het verpleeghuis kende me de kans om te pionieren. Hij en zijn echtgenote pionierden met me mee. Ik wist nog niets. Ik heb natuurlijk genoeg zorgervaring, maar ik wist nog niet hoeveel ik moest vragen, hoeveel papierwerk er al dan niet nodig was en hoe we zijn zorgbehoefte het best vorm konden geven. Hij gaf me de kans om het uit te proberen, omdat hij in mij en in het concept geloofde. Dat heeft me onder andere geleerd dat dat skriffie voldoende is”, zegt Maya.

Samen de zorg kenteren

Maya en Anne voelen zich activisten. “We willen juíst graag samenwerken met de zorgverleners op het eiland. Het is belangrijk dat we kennis met elkaar gaan delen. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: zorg verlenen van hoog niveau met ruimte voor persoonlijke aandacht. Zorg die past bij de schaal van het eiland en de sterke sociale banden hier. We geloven erin dat we met Lekker Tuus een bijdrage kunnen leveren aan het kenteren van de zorg. Dat we samen naar de zorg toe kunnen werken die mensen toekomt.”

Lekker Tuus | Schilderend 80, Den Burg | Maya: 06-48465687 | Anne: 06-30539913 | E: info@lekkertuus.nl | FB: /lekkertuuszorg