Foto: Henk Cornelissen
Foto: Henk Cornelissen

Het grootste bereik op Texel

Laatste ondernemersberichten
We zijn vandaag jarig! Het is vandaag precies elf jaar geleden dat Texel Dit Weekend voor het eerst werd bezorgd. Directeur-uitgever Maarten Koorn (55) van Texelse Media bracht het gratis weekblad ‘voor Texelaar en toerist’ op 26 maart 2009 op de markt. Bijna zeven jaar daarvoor, per 1 juni 2002, nam hij de uitgeverij, toen genaamd Dral Media, over van Peter Dral.

Dral Media bracht destijds drie lokale media uit: de Kabelkrant Texel, Tourist TV Texel en de website Texel-Plaza.nl; ook deed het bedrijf in buitenreclame. Dat laatste doet Texelse Media ook nog steeds, maar van de drie media is alleen Texel-Plaza.nl nog overgebleven. “We verversten het nieuws elke dag om zes uur ’s avonds. Medio 2008 stelden we onszelf al de vraag hoelang de kabelkrant nog zou voortbestaan. Uiteindelijk hebben we per 1 juli 2014 de stekker eruit getrokken. De digitale media hadden zo’n enorme vlucht genomen, dat zo’n analoog medium geen levensvatbaarheid meer had. Onze adverteerders wilden er niet meer omheen staan.”

Voor Texelaar en toerist
Er moest dus vernieuwing komen. Koorn kwam met het concept van een weekblad, dat op Texel gratis huis-aan-huis zou worden bezorgd en ook onder de toeristen kosteloos zou worden verspreid. “Voor de Texelaars onder andere actualiteiten en leuke artikelen over bekende en minder bekende eilandbewoners, van wie ze zouden zeggen: ‘Die ken ik wel, maar ik heb nooit geweten dat…’ En voor de bezoekers van Texel zijn toeristische tips interessant. Daarin vervult onze agenda een belangrijke rol”, aldus de uitgever. “Het bleek te werken. Er was behoefte aan en die is er ook vandaag de dag nog steeds.”

Adverteren in besloten kring
In november 2018 voelde Koorn zich genoodzaakt tot een nieuwe ingreep, ditmaal op de website Texel-Plaza.nl. “Het bleek op de schaal van Texel commercieel niet meer haalbaar, dagelijks nieuws te brengen. Daar was geen gezonde omzet meer uit te halen. Sindsdien hebben we geen dagelijkse redactie meer. Er zijn een aantal mensen vertrokken en we hebben de koers gewijzigd. We draaien intussen met een heel nieuwe ploeg mensen en Texel-Plaza.nl is nu feitelijk de digitale versie van Texel Dit Weekend geworden. Met de snelle media van tegenwoordig kun je jezelf niet meer met droge ogen een nieuwsmedium noemen, als je nog maar één of twee keer per week verschijnt. Het is niet voor niets, dat het aantal abonnementen op nieuwsbladen al jarenlang terugloopt. Als je daarin reclame voor je bedrijf wilt maken, adverteer je in besloten kring. Mensen onder de vijftig lezen het dagelijkse nieuws digitaal en vaak ook nog gratis.”

Subsidie
Dat het steeds moeilijker wordt met het dagelijks leveren van nieuws een gezond bedrijf in stand te houden, brengt hem op een opmerkelijke gedachte. Zoals de publieke omroep door de overheid wordt gesubsidieerd - op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau - om onafhankelijk nieuws te kunnen brengen en commercieel minder interessante doelgroepen te bedienen, zouden ook kranten daarop moeten kunnen rekenen, vindt hij. “Het Noordhollands Dagblad brengt zes dagen per week onafhankelijk nieuws. Als je eerlijk bent, moet je toegeven dat die krant zich hier nog als enige ‘nieuwsblad’ mag noemen. Zo’n bedrijf moet je steunen voordat blijkt dat het niet meer levensvatbaar is. Zonder subsidie raak je de onafhankelijke nieuwsmedia kwijt; daarvan ben ik overtuigd.”

Zomeruitgaven

Met Texel Dit Weekend zegt Koorn een sterke troef in handen te hebben. “Dat ons werk steeds meer wordt gekopieerd, bewijst mijn stelling. Wij hebben hier de krant met het grootste bereik, met interessante artikelen over de mensen die hier leven en wat hier allemaal te doen is. Vandaag en volgende week verschijnen bovendien onze beide zomeruitgaven. Texel Dit Weekend ‘100% Deutsch’ brengen we voor de vijfde keer uit voor onze gasten uit Duitsland en voor de Nederlandse bezoekers van het eiland hebben we voor de derde keer in successie, twee edities van Texel Dit Weekend ‘Activiteiten en Evenementen’. Ieder jaar zijn er meer logiesverstrekkers, die deze kranten aan hun gasten willen geven. Dat ze die gratis mogen uitdelen, is ook hun veel waard. Onze oplage groeit ieder jaar.”

Krant-in-krant

Dit jaar heeft Koorn overigens een nieuw product aan Texel Dit Weekend toegevoegd, namelijk het concept ‘Krant-in-krant’. “Als je met je bedrijf wat bijzonders hebt, kun je een eigen krant uitbrengen en met onze gratis oplage mee verspreiden en ook nog een oplage afnemen voor verspreiding in je eigen netwerk buiten Texel. Ze kan worden uitgegeven op 60- en 70-grams papier met een zeer hoge drukkwaliteit. Daarvoor staat de drukkerij van Rodi in Diemen, met zijn waterloze ‘cold set’-pers, al jaren borg. We maken ze in volumes van vier, acht, twaalf en zestien pagina’s. Omdat we elf jaar bestaan geven we elf procent korting op de reguliere prijs, voor elke opdracht die in 2020 wordt gegeven.”

“We hebben nu ook de teaser geïntroduceerd; een strip van kleine advertenties aan de onderkant van een nieuws-pagina. Zo blijven we altijd nieuwe dingen bedenken, om onze gratis krant, met het grootste bereik op Texel, interessant te houden voor de Texelaars, de toeristen en onze adverteerders. Onze verkoopafdeling informeert je graag over de mogelijkheden”, besluit Koorn.

(Naschrift: Dit interview vond plaats voordat het kabinet maandag de aangescherpte maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus aankondigde. Intussen is duidelijk dat er tot 1 juni zeer weinig activiteiten zullen zijn, al helemaal geen evenementen. Onze zomeruitgaven ‘Activiteiten en Evenementen’ en ‘100% Deutsch’ waren maandag net van de persen gerold. “Tot en met mei zal er dus niet veel doorgaan”, weet uitgever Maarten Koorn intussen. “Hopelijk wordt de situatie daarna snel beter en als dat zo is, dan zijn wij er klaar voor. Met Texel Dit Weekend gaan we ervoor zorgen dat de mensen komende periode wat meer te lezen hebben. ‘Activiteiten en Evenementen’ gaan we deze week huis-aan-huis verspreiden op Texel en ‘100% Deutsch’ volgende week. Dan kunnen de Texelaars alvast hun Duits ophalen voordat alles weer gaat draaien.”