NIEUWS, TEXEL-PLAZA

‘Texelstroom’ op schema; zuignappen leggen boot stil

Door Bart Bosch
Gepubliceerd: Dinsdag 02 Oktober 2012
4822 x bekeken
Het Teso-project ‘nieuwe veerboot’ ligt op schema. De oplevering van de opvolger van de Schulpengat zal eind 2015 volgen.

Dat maakte Teso-directeur Cees de Waal vrijdagavond op de aandeelhoudersvergadering in de Bgm. de Koninghal bekend.

Zoals wij zaterdag al schreven, zal de nieuwe veerboot ‘Texelstroom’ gaan heten. “Eind volgend jaar zullen we een werf selecteren en zal de bouw van het schip kunnen beginnen”, aldus De Waal.

Hij hoopte op een gunstige marktontwikkeling: het tijdstip van de aanbesteding is namelijk cruciaal voor de bouwkosten.

Zo viel de Wagemaker veel goedkoper uit dan was begroot; een enorme meevaller. De Waal presenteerde met een beamer tal van duurzame ideeën die in het veerboot- ontwerp kunnen worden doorgevoerd.

Studenten, bootontwerpers en ingenieursbureaus hebben spontaan meegedacht.

Futuristische bouwtekeningen met zeilen, zonnepanelen en windenergietoepassingen aan boord passeerden de revue. Teso staat ervoor open vanwege de energie- en kostenbesparingen en milieuwinst. Maar ze moeten wel praktisch haalbaar zijn.

Eerder werd een idee van duurzaamheidspionier Wubbo Ockels nog afgeserveerd.

Ockels wilde de (huidige) boten op enorme mobiele accu’s laten varen. Teso vond het varen op stroom in de praktijk ondoenlijk. Teso heeft wel oren naar een andere noviteit: zuignappen die de boot in de haven vasthouden tijdens het laden en lossen.

Beweegbare vacuümzuigers aan palen kunnen de boot binnen vijftien seconden stilleggen, zodat de scheepsmotor uit kan.

Dat bespaart 200.000 liter brandstof per jaar en vijf procent van de uitstoot aan CO2-gas.