Wubbo Ockels, met Happy Energy-tatoeage, eind vorige maand op Texel. (Foto: James Hendrickx)
Wubbo Ockels, met Happy Energy-tatoeage, eind vorige maand op Texel. (Foto: James Hendrickx)

Mobiele accu’s van Ockels op veerboot ‘niet haalbaar’

Laatste nieuwsberichten
Teso heeft na uitvoerige doorrekening van
het plan besloten om de veerboot niet op
stroom uit mobiele accu’s te laten varen.

Financieel, maar vooral logistiek is het idee
van Wubbo Ockels geen haalbare kaart, al-
dus hoofd-technische dienst Marc Bakker.

Ockels ging in januari in gesprek met Bak-
ker en Teso-directeur Cees de Waal.
De hoogleraar, ex-astronaut en duurzaam-
heidspionier lanceerde het idee om de Wa-
gemaker op groene stroom te laten varen.

Ieder uur als de boot in de Texelse veerha-
ven aanlegt, zou een vrachtwagen met volle
accu’s de veerboot oprijden.

De truck met de lege accu’s zou van boord
gaan om de batterijen weer op te laden.
De accu’s worden ‘simpel’ aangesloten op
de scheepsmotoren, waarvoor Ockels de
techniek en know-how gratis zou leveren.

Volgens Ockels is dat niet al te ingewikkeld,
omdat de Wagemaker elekromotoren heeft,
aangedreven door dieselgeneratoren.

Resultaat: een flinke CO2-uitstootreductie
en forse kostenbesparing. Volgens Ockels.
Maar zo simpel als Ockels het voorstelt, is
het allemaal niet, zegt Marc Bakker.

“Het overbrengen van het vermogen van de
accu’s op de elektromotoren is gecom-
pliceerd en vereist een flinke investering.”

Grootste bezwaar is volgens Bakker de tijd
die het op- en afrijden van de trucks en het
aansluiten van de accu’s in beslag neemt.
“Dat gebeurt voordat de reizigers met de
auto de boot oprijden. Die moeten wachten.
En één truck rijdt ook nog eens achteruit…”

“We hebben geschat dat daarvoor bij vijftig
procent van de afvaarten geen tijd is.”

“Tijdens rustige afvaarten zou het kunnen.
Maar we investeren liever tijd en geld in de
nieuwe veerboot.” (Zie volgende artikel).