De Postweg. (Afbeelding: Google Maps)
De Postweg. (Afbeelding: Google Maps)

Plan: alleen nog 80 op de Pont-, Post- en Nieuwlanderweg

Laatste nieuwsberichten
Het college stelt de raad voor het nieuwe wegencategoriseringsplan vast te stellen en daarvoor in 2019 €270.000,- beschikbaar te stellen. In het plan is onder meer opgenomen dat alleen op de Pontweg, Nieuwlanderweg en Postweg nog 80 kilometer per uur mag worden gereden.

“Doel is om tot een veilig en herkenbaar Texels wegennet te komen”, meldt het college. “Dit doel wordt bereikt door de wegen te categoriseren en in te richten volgens het daarbij horende profiel. Denk hierbij aan wegen waar wisselend 60 en 80 km mag worden gereden, zoals de Oosterenderweg en Schilderweg. Op deze wegen varieert de snelheid, wat de duidelijkheid voor de weggebruiker niet ten goede komt.”

“Het instellen van een eenduidige maximumsnelheid draagt bij aan de duidelijkheid voor weggebruikers en de verkeersveiligheid. Wij zetten het kleinschalig karakter van Texel voorop. Texel is geen snelweg: alle wegen opwaarderen tot ‘Pontweg’-inrichting is niet wenselijk”, vindt het college.

“De uitstraling, beleving en ruimtegebruik hebben grote impact op het unieke Texelse landschap. Gelet op het grote aantal auto’s dat gebruik maakt van de Nieuwlanderweg-Postweg en het feit dat deze wegen met name gebruikt worden als doorgaande verbinding naar De Cocksdorp, wordt voorgesteld deze wegen op 80 km/uur te houden. Voor de overige wegen in het buitengebied wordt voorgesteld de maximumsnelheid terug te brengen naar 60 km/uur.”

Het huidige wegencategoriseringsplan dateert uit 1999. “In de tussentijd is er veel veranderd in vermogen en afmeting van voertuigen en is de verkeersintensiteit toegenomen, het is tijd voor een actualisatie”, aldus het college. Bij het opstellen van het wegencategoriseringsplan zijn ook andere onderwerpen meegenomen, zoals fietsvoorzieningen, behoud van het landschap (Texelse Kernwaarden) en beheer, onderhoud en kosten.