Afbeelding: Google Maps
Afbeelding: Google Maps

Rotonde Keesomlaan: bijdrage gemeente minstens €2,5 ton

Laatste nieuwsberichten
Aan een rotonde op de kruising Keesomlaan-Pontweg zal de gemeente een bedrag van minstens €254.000,- moeten bijdragen. B&W stellen de gemeenteraad voor akkoord te gaan met dit voorstel van de provincie.

“De kruising Pontweg-Keesomlaan staat in de top 10 van kruispunten met de meeste ongevallen op Texel”, melden B&W. “De Pontweg is in beheer en onderhoud bij de provincie; de Keesomlaan en Westerweg bij de gemeente. Al geruime tijd is de gemeente in overleg met de provincie, waarbij deze erop aandringt deze kruising veiliger te maken. ”

De raad heeft meermaals uitgesproken dat Texel de prioriteit geeft aan het verbeteren van de kruising. Het plan van de provincie is om een rotonde aan te leggen. “Dit is een duurzame, veilige oplossing”, vinden B&W. De kosten zijn geraamd op €1.054.000,- excl. btw, de provincie wil maximaal €800.000,- bijdragen. De meerkosten zijn dus voor rekening van Texel en bedragen, zoals het er voorlopig naar uitziet, €254.000,-: veel meer dan de €85.540,- waar de raad in 2015 mee instemde. De kosten kunnen echter hoger uitvallen.

De structurele kapitaallasten van €11.430,- die dit met zich meebrengt (uitgaande van een afschrijvingstermijn van 40 jaar en een rente van 2 procent), zullen bij akkoord van de raad worden meegenomen in de Programmabegroting. De begroting was dit jaar sluitend door een bijdrage van €975.000,- uit de egalisatiereserve voor het Sociaal Domein, maar in 2019 is deze egalisatiereserve leeg en moeten dus hoe dan ook aanvullende middelen worden gevonden of dienen de uitgaven worden verlaagd om de begroting sluitend te kunnen houden.

Alternatief is om niet in te stemmen met het voorstel van de provincie, waardoor geen vervolg komt aan het project. Ook zou de gemeente de regie van de provincie kunnen overnemen, in de hoop dat de gemeente de aanleg van de rotonde goedkoper kan uitvoeren. “Deze keuze leidt tot vertraging in het project, met een ongewisse afloop in de hoogte van kosten ervan”, melden B&W. Een derde optie is in overleg met de provincie bezien of er andere oplossingen zijn voor het verkeersveiliger maken van de kruising. “Dit gaat in tegen de wens van de gemeenteraad”, aldus B&W.

In de raadsvergadering van 23 mei dient de raad een besluit te nemen over de medefinanciering.

Hoe belangrijk vindt u de realisatie van de rotonde? Moet de gemeente - koste wat kost - medefinanciering toezeggen, met het risico dat deze hoger uitpakt, of zoeken naar alternatieven om de kruising veiliger te maken, die mogelijk minder kostbaar zijn? Stemmen kan de komende week in de poll.