Afbeelding

Afkoopregeling parkeerplekken afgeschaft

Laatste nieuwsberichten
Het college van B&W heeft besloten de afkoopregeling voor het parkeerfonds af te schaffen. De afkoopregeling is bedoeld om aanvragers die een bouwplan indienen in de gelegenheid te stellen af te wijken van de parkeernorm, die verplicht tot het realiseren van parkeerplekken. Afwijken kan als de locatie zich bijvoorbeeld in een dorpskern bevindt, waar meer parkeerplaatsen helemaal niet wenselijk zijn. Als de gemeente akkoord gaat met het verzoek om af te wijken, stort de aanvrager €6.425,- per verplichte parkeerplek in het fonds. Daarmee draagt diegene zijn of haar verantwoordelijkheid over aan de gemeente, die zich daarmee verplicht de parkeerplaatsen op een geschiktere locatie te realiseren.

Het college heeft besloten het fonds af te schaffen, omdat de regelgeving de gemeente ertoe verplicht concrete plannen voor parkeren op een andere locatie te hebben op het moment dat het bouwplan wordt ingediend. De plekken moeten binnen tien jaar klaar zijn voor gebruik en het mogen geen openbare parkeerplekken zijn. Aan die verplichting kan de gemeente niet voldoen, omdat er alleen plannen zijn voor parkeerplekken die wel openbaar zijn.

De parkeernorm blijft wel overeind, evenals de mogelijkheid om er vanaf te wijken, alleen de afkoopregeling komt te vervallen. Indieners die om zo’n afwijking vragen hoeven dus niet meer te betalen. De regeling geldt met terugwerkende kracht: facturen die al zijn verstuurd hoeven niet te worden betaald.

Het college besloot die maatregel te nemen nadat er bezwaar werd ingediend door iemand die een factuur kreeg en bezwaar maakte: zie de link rechts op de pagina.

Pandeigenaar hoeft parkeerplekkenfactuur niet te voldoen: http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel/nieuws/064525/