Jongeren brengen hun belevingswereld met foto's in beeld (Archieffoto: Eva Groot, 2016)
Jongeren brengen hun belevingswereld met foto's in beeld (Archieffoto: Eva Groot, 2016)

Jong op Texel: “Het is best lastig om ‘anders’ te zijn”

Laatste nieuwsberichten
“Ik wil graag naar de kunstacademie. De OSG is daar eigenlijk geen goede vooropleiding voor. Er zijn nauwelijks nog kunstvakken en bij bijvoorbeeld Artex is het aanbod ook klein in vergelijking met andere plekken”, zegt Roos van der Hoek. Roos zit in Havo 4 en is 15 jaar oud.

Linus Koch, Zilvra Koers en Maartje Theijssen vallen haar bij. Ook zij missen kunstvakken. “We hebben wel tekenlessen. Maar daar moeten we vooral een opdracht uitvoeren. Er is weinig ruimte om creatief te denken. Sowieso is het best lastig om ‘anders’ te zijn op Texel. Je wordt snel als raar gezien. Ik overweeg daarom om naar Bergen te gaan. Misschien pas ik daar beter”, zegt Linus. Linus is 13 en zit in Havo 2. Ook Zilvra, die 14 is en ook in Havo 2 zit, vraagt zich af of Bergen niet beter bij haar past.

‘Bergen’ is de Adriaan Roland Holstschool, de bovenbouw van de Vrije School. Ongeveer 15 Texelse leerlingen volgen daar Havo/VWO-onderwijs en de animo neemt toe. Izebel Dob, 15, is één van hen. Ze maakte in Havo 3 de overstap.

“Ik vond het moeilijk mijn plek te vinden op de OSG. Er heerst een sfeer van groothouden en stoer doen of buiten de groep vallen. Dat is denk ik ook een beetje een Texelse cultuur. Leerlingen deden stoer tegen de leraren en tegen elkaar. Het is best lastig om dan bij jezelf te blijven. Het duurde tot Havo 3 voor ik daar mijn plek in gevonden had. Toen werd het makkelijker. Maar na een proefweek in Bergen wist ik dat ik daar meer op mijn plek was. De cultuur is anders. Je kunt grapjes maken met de docenten, ze waarderen het als je weerwoord geeft. En er is ruimte om jezelf te zijn, op de OSG is de groepscultuur dwingender.”

Maartje heeft sociaal haar plek gevonden, maar heeft moeite met het gedigitaliseerde leren op de OSG. Ze laat op haar mobiel zien hoe Magister werkt. Magister is een digitaal leerlingvolgsysteem en een elektronische leeromgeving. “Er gaat heel vaak iets mis. Het is onoverzichtelijk. Voor ons is dat zo, maar voor de leerlingen in het nieuwe systeem nog meer. Zij moeten alles digitaal doen, maar er gaat organisatorisch heel vaak iets mis”, vertelt ze.

‘Het nieuwe systeem’ is Kunskapsskolan, een op Zweedse leest geschoeid systeem voor gepersonaliseerd leren. “We krijgen een instructie van 30 minuten. Daarna gaan we zelf aan het werk. Er is een docent in de buurt aan wie we vragen kunnen stellen. Alle leerlingen maken een weekplanning en daarmee gaan ze aan de slag. In ‘Hogeberg-uren’ kun je afmaken wat je nog niet hebt gedaan of vragen stellen als je iets niet snapt. Voor mij werkt het wel goed, ik vind de structuur die het geeft fijn”, zegt Fedde van Overmeeren. Fedde is 12 en zit in Havo 1.

Linus en Zilvra zijn minder tevreden. “Alles gaat digitaal, maar niet alles is digitaal beschikbaar. De wifi ligt er vaak uit of is enorm traag omdat het zo druk is. We moeten ermee werken, maar er gaat nog heel veel mis en leraren weten soms ook niet hoe het werkt,” zegt Zilvra.

“Ik liep daar op de OSG wel tegenaan,” zegt Izebel. “Er wordt van je verwacht dat je kunt plannen vanaf het moment dat je begint. Sommige kinderen kunnen dat misschien van nature, maar voor de meeste pubers is dat iets wat je moet leren en dat moeite kost. Het is eigenlijk gek dat er geen les in gegeven wordt.”

“Veel kinderen op de Thijsseschool vonden de weektaak ook moeilijk”, zegt Fedde. “Ik niet, voor mij werkte dat heel goed. Ik denk dat het belangrijk is daar goed mee te oefenen als je het wil snappen op de OSG.”

De redactie is benieuwd hoe jongeren school, leven, vriendschap en voorzieningen op Texel ervaren (zie gerelateerde links). Wie daar graag iets over wil vertellen, kan de redactie mailen op redactie@texelsemedia.nl.

Jong op Texel: Wat vinden jongeren zelf?: http://www.texelplaza.nl/nieuws/artikel/064023/2017-11-22/