Directeur Cees de Waal schetst een beeld van de bedrijfsontwikkeling van Teso. (Foto: Bart Bosch)
Directeur Cees de Waal schetst een beeld van de bedrijfsontwikkeling van Teso. (Foto: Bart Bosch)

‘Texelstroom’ op schema; zuignappen leggen boot stil

Laatste nieuwsberichten
Het Teso-project ‘nieuwe veerboot’ ligt op
schema. De oplevering van de opvolger van
de Schulpengat zal eind 2015 volgen.

Dat maakte Teso-directeur Cees de Waal
vrijdagavond op de aandeelhoudersverga-
dering in de Bgm. de Koninghal bekend.

Zoals wij zaterdag al schreven, zal de nieu-
we veerboot ‘Texelstroom’ gaan heten.
“Eind volgend jaar zullen we een werf selec-
teren en zal de bouw van het schip kunnen
beginnen”, aldus De Waal.

Hij hoopte op een gunstige marktontwikke-
ling: het tijdstip van de aanbesteding is na-
melijk cruciaal voor de bouwkosten.

Zo viel de Wagemaker veel goedkoper uit
dan was begroot; een enorme meevaller.
De Waal presenteerde met een beamer tal
van duurzame ideeën die in het veerboot-
ontwerp kunnen worden doorgevoerd.

Studenten, bootontwerpers en ingenieurs-
bureaus hebben spontaan meegedacht.

Futuristische bouwtekeningen met zeilen,
zonnepanelen en windenergietoepassingen
aan boord passeerden de revue.
Teso staat ervoor open vanwege de ener-
gie- en kostenbesparingen en milieuwinst.
Maar ze moeten wel praktisch haalbaar zijn.

Eerder werd een idee van duurzaamheids-
pionier Wubbo Ockels nog afgeserveerd.

Ockels wilde de (huidige) boten op enorme
mobiele accu’s laten varen. Teso vond het
varen op stroom in de praktijk ondoenlijk.
Teso heeft wel oren naar een andere novi-
teit: zuignappen die de boot in de haven
vasthouden tijdens het laden en lossen.

Beweegbare vacuümzuigers aan palen
kunnen de boot binnen vijftien seconden
stilleggen, zodat de scheepsmotor uit kan.

Dat bespaart 200.000 liter brandstof per jaar
en vijf procent van de uitstoot aan CO2-gas.