Mobiele accu’s van Ockels op veerboot ‘niet haalbaar’

Door Bart Bosch
Gepubliceerd: Maandag 20 Juni 2011
2612 x bekeken
Teso heeft na uitvoerige doorrekening van het plan besloten om de veerboot niet op stroom uit mobiele accu’s te laten varen.


Financieel, maar vooral logistiek is het idee van Wubbo Ockels geen haalbare kaart, aldus hoofd-technische dienst Marc Bakker.

Ockels ging in januari in gesprek met Bakker en Teso-directeur Cees de Waal. De hoogleraar, ex-astronaut en duurzaamheidspionier lanceerde het idee om de Wagemaker op groene stroom te laten varen.

Ieder uur als de boot in de Texelse veerhaven aanlegt, zou een vrachtwagen met volle accu’s de veerboot oprijden.

De truck met de lege accu’s zou van boord gaan om de batterijen weer op te laden. De accu’s worden ‘simpel’ aangesloten op de scheepsmotoren, waarvoor Ockels de techniek en know-how gratis zou leveren.

Volgens Ockels is dat niet al te ingewikkeld, omdat de Wagemaker elekromotoren heeft, aangedreven door dieselgeneratoren.

Resultaat: een flinke CO2-uitstootreductie en forse kostenbesparing. Volgens Ockels. Maar zo simpel als Ockels het voorstelt, is het allemaal niet, zegt Marc Bakker.

“Het overbrengen van het vermogen van de accu’s op de elektromotoren is gecompliceerd en vereist een flinke investering.”

Grootste bezwaar is volgens Bakker de tijd die het op- en afrijden van de trucks en het aansluiten van de accu’s in beslag neemt. “Dat gebeurt voordat de reizigers met de auto de boot oprijden. Die moeten wachten. En één truck rijdt ook nog eens achteruit…”

“We hebben geschat dat daarvoor bij vijftig procent van de afvaarten geen tijd is.”

“Tijdens rustige afvaarten zou het kunnen. Maar we investeren liever tijd en geld in de nieuwe veerboot.” (Zie volgende artikel).